Selasa, 25 Agustus 2015



Kisah sahabat : tawakal Abu Darda’
           Abu Darda’ ialah  sahabat yang akrab dengan Nabi Muhammad.Beliau bersikap rendah diri dan bertakwa kepada Alloh SWT.Beliau banyak mendapat hadist daripada Nabi Muhammad.Antara hadis yang terkenal adalah mengenai manusia dianggap gagah apabila dapat menahan perasaan marah.hadis ini dilaporkan oleh Imam Tabrani dan Ibin Abid Dunya.Pada suatu hari,Abu Darda’ bertanya kepada Nabi Muhammad :”Wahai nabi, tunjukanlah kepeda saya amalan yang dapat membawa saya ke surga.”
           Kemudian Nabi Muhammad menjawab : “Janganlah kamu marah.Mereka yang dapat menahan marah adalah orang yang mengawal diri sendiri supaya patuh dan taat kepada Alloh dan Nabi Muhammad”.Abu Darda’ mendengardengan teliti jawaban yang diberikan oleh Nabi Muhammad.Kemudian Abu Darda’ mengangguk-anggukan kepalanya dan berkata: “Thulah saya sekarang,orang yang dapat menahan perasaan marah adalah orang yang mulia dan dapatmasuk surga.”          
           Abu Darda’juga ahli fikih yang mashur antara para sahabat Nabi Muhammad.Beliau digelar ‘Hakimul Ummah’ yaitu orang yang pandai dan bijak dalam hal berkenaan agama islam.
           Pada suatu hari,Abu Darda mendapat berita mengenai kebakaran yang berlaku di kawasan rumahnya.Pada masa itu,Abu Darda’ berada di tempat kerjanya.Perjalanandari rumah ke tempat kerjanya agak jauh.
           Kemudian,datang seseorang memberitahunya.”Ada rumah terbakar!Ada rumah terbakar!Semua rumah di kawasan tempat tinggal dikampung sebelah sana semua sudah terbakar!.
           Abu Darda’ mau mendapat kepastian mengenai berita kebakaran  itu.Beliau menghampiri lelaki yang menyampaikan berita itu.”Betulkah apayang kamu cakap ini?”tanya Abu Darda’ kepada orang itu.”Ya.Saya baru saja datang dari kawasan rumah itu.Api semakin marak dan menjilat rumah-rumah yang berada di kawasan itu”.
           Tidak lama kemudian,orang itu perasan Abu Darda’ adalah salah seorang penghuni di kawasan itu.”Bukankah kamu tinggal di kawasan rumah itu? Mungkin rumah kamu juga turut terbakar.Segeralah pulang dan lihat rumah kamu itu.Mungkin ada apa-apa yang dapat diselamatkan,”kata orang itu kepada Abu Darda’.
           “Terimakasih karena memberitahu saya mengenai berita kebakaran ini.”Kata Abu Darda’.”Pergilah segera pulang kerumah kamu.Selamatkan barang-barang kamu,”ulang orang itu lagi. “Saya tidak dapat pulang kerumah sekarang.Lagi pula,sekarang saya bekerja.Kerja ini sudah diamanahkan kepada saya.Saya perlu menyelesaikan kerja ini terlebih dahulu”bisik Abu Darda’ sendiri.
           Abu Darda’ langsung tidak terkejut dengan berita kebakaran itu.Malah,beliau tidak risau sekiranya rumah beliau sendiri yang terbakar.Lagi pula rumah beliau  berada jauh dari tempat beliau bekerja.Sebaliknya,Abu Darda’ segera menyelesaikan tugasnya.
           “Saya bertawakal kepada Alloh SWT atas apa yang berlaku,” bisik Abu Darda’ lagi.Abu Darda’ terusmenyelesaikan pekerjaanya.Bagi Abu Darda’,beliau hanya dapat bertawakal kepada Alloh.Sekiranya rumahnya musnah dijilat api,itu adalah takdiryang ditetapkan oleh Alloh.Beliau dapat menerima kenyataan itu dengan tenang.         “Alhamdulillah,kerja saya hari ini sudah selesai.Saya mau pulang kerumah segera,” Katanya sendiri.
           Petang itu,selepas selesai bekerja,Abu Darda’ pulang kerumahnya seperti biasa.Perjalanan kerumahnya agak jauh.Sampai kawasan tempat tinggalnya,beliau melihat rumah-rumah yang ada di sana habis musnah terbakar.Tidak ada satupun rumah yang berdiri teguh dan selamat daripada kebakaran itu.
           “Habis semua rumah disini terbakar di jilat api.”  Bisik Abu Darda’ selepas melihat rumah-rumah yang hangus terbakar sehingga sampai dirumahnyaitu.
           Abu darda’ meneruskan perjalananya.Tiba-tiba,beliau melihat keadaan rumahnya masih elok.”Subhanalloh.Saya besyukur kepada Alloh.Rumah saya tidak terbakar.” Kata Abu Darda’ gembira. Beliau terkejut dan gembira melihat rumahnya terselamatkan dan tidak terbakarsedikitpun.
           Beginilah sifat orang yang senantiasa bertawakal kepadaAlloh SWT atas setiap pekerjaan yang dilakukanya.Alloh lebih mengetahuimengenai sesuatu perkara.Sekiranya Alloh mau sesuatu perkara itu terjadi,pasi ia berlaku dengan izin Alloh juga.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar